marți, 1 februarie 2011

Despre Bănița, pe internet

       Cine a avut curiozitatea să caute informații despre Bănița, pe internet,  a putut observa, cu ușurință, recurența unor informații despre Bănița de genul.. cetatea dacică de la Bănița, turnul de la Crivadia, unele proiecte derulate de administrația locală și mai ales accidente rutiere/blocaje în trafic/radare. In acest articol vreau să dezbat acest din urmă  aspect deoarece tinde să eclipseze orice altceva referitor la Bănița.. dar și datorită numeroaselor accidente pe care le-am văzut în zonă, de la tamponări ușoare, ieșiri în afara părții carosabile, accidente cu răniți grav până la accidente mortale în care au fost implicați pietoni.
      In ultimele statistici date publicității se arată că în Romania numărul accidentelor rutiere grave este pe primul loc în UE, dar după un maxim la nivelul anului 2007 a urmat o perioadă de reducere semnificativă la nivel național ( nu vreau să intru în cifre la acest capitol). In județul Hunedoara tendința este similară, s-au redus accidentele grave. Din datele făcute publice de poliția rutieră hunedoreană rezultă că principalele cauze ale accidentelor grave sunt: viteza excesivă neadaptată condițiilor de drum, manevrele neregulamentare, pietonii ce trec prin locuri nesemnalizate sau fără să se asigure, consumul de alcool și oboseala la volan. In privința zonelor cu cele mai frecvente accidente se remarcă traseul DN 7 ( Sibiu-Orăștie-Simeria-Deva-Ilia-Arad)- traficul intens își spune cuvântul-, apoi DN 76 ( Deva-Brad-Oradea) în zona localității Fornădia, DN 68 (Hațeg-Caransebeș) în zona localității Sarmisegetuza și DN 66 ( Simeria-Hațeg-Petroșani-Tg. Jiu-Filiași) în zona localității Bănița, pe sectorul hunedorean al drumului național.



    Analizând traseul DN 66, pe teritoriul comunei Bănița, pot fi observate o serie de particularități în raport cu restul traseului județean, și anume:
       -se desfășoară pe un traseu deluros-montan, pe cca. 12 km, între Crivadia și serpentinele de la Bolii;
       - are numeroase viraje și o declivitate accentuată, mai ales pe traseul dintre Crivadia(515 m alt.) și pasul Bănița-Merișor ( 759 m. alt), pe 6,5 km;
       - este cel mai înalt traseu al DN 66, de aici o serie de implicații ce țin de frecvența ceții in anumite perioade ale anului, în opoziție cu zona depresionară, temperatura medie mai redusă (frecvența mai ridicată a zilelor cu ninsoare, polei), precipitații mai frecvente;
      - cca. 1,7 km ( cca. 13%) sunt cu restricții de viteză (traseu în localitate);
      - gospodariile sunt risipite în teritoriu, astfel că zona cu restricții acoperă doar zona cea mai expusă (cu trafic pietonal mai important);
      -sunt  17 drumuri locale (județene, comunale, forestiere, de acces la exploatații agricole) ce se intersectează cu DN66, majoritatea cu un trafic redus;
      - traseul modernizat, în cea mai mare parte, mai prezină sectoare nefinalizate (Crivadia, Merișor);
      - semnalizarea rutieră (indicatoare, parapeți ș.a) este insuficentă (în multe locuri lipsesc indicatoare pentru curbe/viraje);
      -sunt două treceri pentru pietoni, semnalizate, la Sc. Gen. Bănița și la Merișor- în zona de intersecție dintre DN 66 și DJ 666;
      - vecinătatea unei zone puternic urbanizate ( Valea Jiului, cca. 150 mii locuitori);
      - lipsa trotuarului în zona cu trafic pietonal mai intens (Sc. Gen.Bănița- Primărie- Gara Bănița- Tabără).
        Revenind la accidentele rutiere, majoritatea sunt ușoare- tamponări, ieșiri în afara părții carosabile, în privința celor grave, ce se soldează cu răniri  ale conducătorilor auto/pasagerilor iar în unele cazuri ale pietonilor, la nivelul anului trecut au fost cca. 15 accidente dintre care unul s-a soldat cu decesul unei persoane pe raza comunei Bănița. Zonele cu cele mai frecvente accidente au fost marcate pe harta alăturată. In ultima perioadă a crescut prezența poliției rutiere pe raza comunei, cel puțin în luna ianuarie au fost prezenți la 3, 4 zile. Multe accidente în care au fost implicați pietoni, unele din ele fiind soldate, din păcate, cu decese, au avut loc tocmai în zona cu restricții de viteză, ceea ce justifică prezența acestora în acest sector.

Niciun comentariu: